Blog Image

persdotterklotter

Om bloggen

I min blogg klottrar jag utifrån nyhetsläget och samhälls- och kulturdebatten. Den som läser bloggen kan vara säker på att slippa läsa om mig och mina vardagsbestyr. Däremot slipper man inte ifrån det som jag tycker är viktigt. Jag vill vara med och diskutera det som sker i vårt samhälle. Men även intervjua i olika frågor och rapportera vad andra tycker. Är man journalist så är man. Det går inte att ändra på.

Vad vet vi om Azerbajdzjan?

Samhälle Posted on Sun, May 15, 2011 21:43

Ligger verkligen Azerbajdzjan i Europa? Jag tvingades ta fram kartboken efter landets seger i Eurovisionsschlagern i går kväll. Ja, det gör det men det är verkligen med minsta möjliga marginal.

Landet har slitit hårt de senaste åren för att vinna så det var dem väl unt. Men smolk finns förstås som så ofta i glädjebägaren. Azerbajdzjan är ett för de flesta, mig till exempel, okänt land. Men nu kommer vi att få lära oss. Jag vet så mycket som att huvudstaden heter Baku, är en oljestad och att landet styrs av en diktator. Men eftersom schlagern och politik faktiskt hör ihop, så kan den här vinsten betyda att allt ljus sätts på landet. Det är inte alls säkert att det är något som makthavarna kan vända till sin fördel. Oppositionen i landet har nog fått nytt hopp nu.

Och mitt i alltihop finns Sverige som med stor sannolikhet kommer att ha mycket med Baku 2012 att göra. Dels för att svenskar är fenor på att arrangera eurovisionsschlagerfestivaler, dels för att låten som vann är svensk, koreografin svensk, kläderna svenskdesignade, körsången svensk.

Hur skulle Baku 2012 kunna klara sig utan Sverige?

Eftersom denna tävling alltid väcker så starka känslor hos oss som gillar den tar jag mig friheten att notera två av mina egna reaktioner.

Jag hatar den där italienaren som i sista röstningssekunden kravlade sig förbi Eric Saade och kom tvåa. Men ännu mer hatar jag det baltiska broderland som gav honom den möjligheten.

Jag höll på Slovenien. De hade den bästa sångerskan med den bästa scenutstrålningen. Och en bra låt. Och så har landet en av världens mest underbara huvudstäder, Ljubljana. Tänk att ha en final där nån gång!

Slovener är toppen! De är bara några få millioner, de höll sig utanför Balkankriget och de är ett fredsälskande folk, som avskyr militärer och uniformer av alla de slag.



Som man frågar får man svar

Samhälle Posted on Sun, May 15, 2011 21:22

En mängd opinionsinstitut vräker olika undersökningar över oss. Och vi verkar ha stort förtroende för vad de kommer fram till. Men den senaste mätningen från SKOP måste väl ändå ha varit ett test för att vi ska träna vår förmåga att tänka kritiskt?

Två frågor hade ställts. Den ena gällde vem som är skickligast på att sköta arbetet som statsminister. Den andra var vem som vore trevligast att få till bordet vid en middagsbjudning. Det gällde att välja mellan Reinfeldt och Juholt.

När det gällde att sköta regeringsarbetet fick Fredrik Reinfeldt mycket högre siffror än Håkan Juholt. Kan det bero på att Reinfeldt under flera år fått visa vad han går för medan Juholt inte ens varit partiledare någon längre tid?

Är ett så självklart svar överhuvudtaget värt att publicera? Eller har Kreab beställt undersökningen för att visa hur överlägset populär Reinfeldt är? Eller hade någon socialdemokratisk lobbybyrå beställt undersökningen i hopp om att det skulle visa sig att alla är trötta på Reinfeldts stil?

Ibland önskar man att de anonyma ansiktena bakom opinionsinstituten trädde fram och gav oss lite mer kött på benen. Eller låt oss vara ifred.



Frågetecknen kvar över LO

Samhälle Posted on Sun, May 15, 2011 21:11

Den nya så kallade AMF-affären blev inte långdragen. Det är bra. Men den blev inte helt klarlagd. Över LO-basen vilar nu frågan om hon visste eller ej.

Bertil Willard hävdar att han berättat för båda ägarna, Svenskt Näringsliv och LO, om sin skatteplanering. Urban Bäckström,VD för Näringslivet, bekräftar detta. Men LO-ordföranden hävdar att varken hon eller någon annan på LO fick information om Willards skatteaffärer i förväg.

Bertil Willard beslutade sig snabbt för att träda tillbaka från AMF-pension och vann därmed en poäng och slapp en utdragen mediekarusell.

Men över hela affären vilar nu istället frågan om vem som ljuger. Och frågan om LO-ordförandens trovärdighet är åter på tapeten. Det fanns bara en gnutta kvar av hennes trovärdighet sen bonusbråket. Och det är illa med en ständig skugga över en så centralmakthavare. I den jämförelsen är Bertil Willard bara en småpotatis.